Formare în Eneagramă

Eneagrama este un instrument de cunoaștere a personalității bazat pe existența a 9 tipuri umane. Acesta ne permite să desenăm o hartă riguroasă pentru un parcurs al dezvoltării personale încununat de success. 
Utilizez Eneagrama de aproape 20 de ani în activitatea mea de coaching și dezvoltare personală, aceasta permițându-mi să-mi organizez informația într-un mod pertinent și în același timp să intuiesc trasee pentru o evoluție personală viabilă. 
În anul 2005 am creat primul grup de studiu aprofundat al Eneagramei din România, iar acum putem vorbi despre o adevărată școală, o școală românească de Eneagrama. 
Predau Eneagrama în cadrul unor formări de coaching cu programul “Procesul înnoirii vieții” dar și în sesiuni și module distincte. 
Am organizat, deasemenea, o serie de conferințe dedicate Eneagramei, unele dintre ele putând fi vizionate on-line:

CE ESTE ENEAGRAMA?

Eneagrama este un cuvânt grecesc și face referire la o figură geometrică, o stea cu nouă colțuri. Este un sistem de studiu al personalității, un instrument al cunoașterii de sine.
În acord cu tradiția spirituală, Eneagrama identifică nouă tendințe principale, nouă pasiuni care ne influențează inconștient și ne condiționează comportamentul. Acestea sunt: mânia, orgoliul, înșelătoria (vanitatea), invidia, avariția, frica, lăcomia, excesul (desfrâul), lenea.
Deși toate aceste condiții coabitează în fiecare dintre noi, tindem să privilegiem una dintre ele, aceasta devenind tendința noastră principală.
Pe lângă această componentă dezvoltăm și un registru al excelenței, o forță fundamentală. În noi coexistă nouă astfel de forțe: perfecțiunea, dragostea, capacitatea de a reuși, creativitatea, cunoașterea, loialitatea, optimismul, curajul, capacitatea de susținere. Una dintre aceste forțe devine registrul nostru potential de excelență.
Combinarea unei tendințe capitale versus forțe fundamentale conturează nouă profile de personalitate, nouă tipologii umane. Fiecare dintre noi aparținem, în mod fundamental, unui singur tip de personalitate: unu, doi, … nouă.
În această alcătuire de aspecte pozitive și negative rezidă atât potențialul evolutiv (spre integrare) cât și cel regresiv (spre dezintegrare), al ființei umane.
Enegrama permite o cartografiere extraordinară a fiecarui profil de personalitate în parte, dar și al ansamblului celor nouă.
Este un sistem dinamic care ne arată cum funcționează fiecare dintre noi în interiorul propriului tip (percepții, motivații, tendințe principale, patologie, potențial evolutiv, excelența și virtuți) dar și relațiile pe care le avem cu celelalte tipuri (influențe pozitive sau negative).

ENEGRAMA MODEL PSIHO-SPIRITUAL

Din ce în ce mai multe persoane sunt preocupate în a stabili o punte între dezvoltarea psihologică și viața spirituală; între presonalitate și exprimarea ei adecvată în lume, pe de o parte, și lumea sufletului conectată la divin și eternitate, pe de altă parte.
Pentru omul contemporan deconectat în mod dramatic de sine și de sacru, Enegrama este un instrument care permite:
• La nivel psihologic să conștientizăm că personalitatea noastră este blocată într-un comportament condiționat;
• La nivel spiritual să stabilim repere pentru a ne regăsi esența profundă a ființei noastre, accesul la sens.
Ea devine astfel un model psihospiritual conectat atât la tradiția spirituală (virtuțile tradiției creștine și felul în care pot fi ele dobândite), cât și la datele cele mai recente ale neuropsihologiei și clinicii (percepții, motivații, comunicare, mecanismele de apărare, structuri de personalitate, etc…)
Unul dintre cei mai importanți factori ai credibilitații sistemului vine din extraordinara concordanță cu datele observației curente, verificabile în mod nemijlocit, devenind astfel accesibilă tuturor celor interesați fără a exista necesitatea unei specializări anterioare.

Etape

În esență, Eneagrama are în vedere trei aspecte:

• Cunoașterea de sine:
Tipul de personalitate, mecanismele de apărare, puncte forte și slabe, percepțiile, evitările, motivațiile inconștiente, direcțiile de integrare/dezintegrare, securitate/stres.

• Dezvoltare personală:
Modelul funcționează ca o hartă a psihicului care ne oferă indicații precise privind automatismele noastre de gândire, simțire și comportament, filtre de percepție limitative, compulsii, pasiuni.

• Integrare, plenitudine:
Echilibru structuro-funcțional, alegeri libere, creativitate, virtute, accesul la sacru.

Diagrama
În ce privește reprezentarea grafică a sistemului, putem observa cu ușurință, că este compusă din trei elemente: un cerc, un triunghi și o figură cu șase laturi numită hexadă. Vârfurile triunghiului și cele ale hexadei se regăsesc în nouă puncte echidistante pe suprafața cercului, cele nouă puncte reprezentând bazele celor nouă tipuri de personalitate.
Această diagramă reprezintă diferitele componente ale psihicului nostru și dinamica lor internă.
Astfel, cu ajutorul Eneagramei și a reprezentărilor ei grafice, diversele fațete ale personalității noastre, amestecate și contradictorii la o primă vedere, vor căpăta o extraordinară coerență și comprehensibilitate.

Pe scurt
În concluzie, Eneagrama este un instrument de cunoaștere și dezvoltare al personalității umane. Ne arată cum suntem alcătuiți, faptul că privilegiem o anumită trăsătură, felul în care comportamentele și obiceiurile noastre sânt legate de motivațiile profunde. Ne permite să ne recunoaștem tipul de bază și ne arată direcția în care este esențial să lucrăm. Este un instrument universal, fiind aplicabil tuturor oamenilor de peste tot, din totdeauna.
Sfera de interes cuprinde: viața spirituală, psihologie, corporații, relații de cuplu, educație, viață personală.
Astăzi, Eneagrama este studiată și promovată la cel mai înalt nivel: în universități, mai ales SUA (Stanford, de exemplu), în Coaching, consiliere, psihoterapie, parenting etc.
Care este tipul dumneavoastră de personalitate?

TIPUL 1
• Excelenţa lor: rigoare personală şi idealuri elevate.
Se raportează la un cod de comportament, fiind convins că trebuie să fie perfect pentru a fi acceptat. Tolerează greu imperfecţiunile, căutând permanent căi de ameliorare. Această percepţie acută a lucrurilor care nu merg îl fac să simtă furie, o furie care rămâne în interior, neexprimată ca dealtfel şi celelalte emoţii. Sunt persoane responsabile, iar munca trece înaintea plăcerii şi a exprimării dorinţelor.
Este important să înveţe să observe lucrurile pozitive, să-şi dezvolte flexibilitatea şi să experimenteze plăcerea şi relaxarea.

TIPUL 2
• Excelenţa lor: capacitatea de a iubi.
Este afectuos, atent şi caută permanent să ajute. Se ocupă de ceilalţi, percepându-le în mod intuitiv aptitudinile şi posibilităţile. Această orientare îl face să-şi ignore propriile nevoi, dar şi să se simtă mândru de imaginea de persoană iubitoare. Frecvent, joacă rolul de eminenţă cenuşie şi are nevoie ca ceilalţi să aibă nevoie de el.
Este important să înveţe să-şi exprime propriile dorinţe şi să descopere că pot fi acceptaţi şi fără să dăruiască neapărat ceva.

TIPUL 3
• Excelenţa lor: capacitatea de a acţiona şi de a reuşi.
Este energic, eficient şi are mereu ceva de făcut, ambiţios, vrea ca succesul să-i fie atribuit, fiind dispus să-şi modifice imaginea în funcţie de aşteptările celuilalt, dezvoltând astfel, aparenţe înşelătoare. Se identifică cu ceea ce face, iar reuşita profesională îi ocupă aproape tot timpul, lăsându-şi deoparte sentimentele.
Este important să înveţe să-şi încetinească ritmul, să-i asculte pe ceilalţi şi să accepte că pot sa fie iubiţi aşa cum sunt.

TIPUL 4
• Excelenţa lor: creativitatea şi simţul frumosului.
Sunt persoane romantice, aflate în căutarea frumosului, sensibil şi cu sentimente puternice. Aceasta îi face să se simtă diferiţi de ceilalţi, chiar neînţeleşi şi să perceapă intens ceea ce au ceilalţi, iar ei nu. Astfel, pot resimţi invidie. Au nevoie sa dea un sens vieţii, să se exprime creativ şi să trăiască momente unice, de mare intensitate.
Este important să înveţe să valorizeze ceea ce este accesibil aici şi acum, să-şi stăpânească şi echilibreze emoţiile.

TIPUL 5
• Excelenţa lor: cunoaştere şi precizie.
Sunt persoane solitare, retrase în lumea lor interioară, preocupate să înţeleagă lumea, fără, însă, să participe prea mult. Caută să absoarbă cât mai multe informaţii şi să ofere cât mai puţine posibil. Astfel, manifestă o atitudine generală de avariţie. În ceea ce priveşte timpul şi persoana lor, au nevoie de singurătate mai mult decât majoritatea oamenilor. Nu le place să vorbească despre sentimentele lor, trăind cât mai autonom, eventual cu minimum de resurse, dar fără complicaţii.
Este important să înveţe să vorbească despre el însuşi, să descopere viaţa şi bucuriile ei.

TIPUL 6
• Excelenţa lor: loialitatea.
Sunt persoane devotate, cărora le place să fie integrate într-o structură stabilă (organizaţie, familie, grup). Au în vedere, permanent, lucrurile care ar putea să le ameninţe securitatea, imaginându-şi scenariile cele mai rele cu putinţă. Asta îl face să experimenteze frica. Confruntat cu pericolul dispune de două strategii: fuga (fobic) sau atacul (contrafobic). Are tendinţa să se îndoiască de lucruri şi de oameni, inclusiv de el însuşi. Însă atunci când se angajează devine foarte loial.
Este important să înveţe să observe lucrurile care merg bine, să-şi construiască alternative, să devină conştienţi de reuşitele lor şi să devină astfel, mai încrezători în sine şi în viaţă.

TIPUL 7
• Excelenţa lor: capacitatea de a se bucura de viaţă şi optimismul.
Este, în general, o persoană dinamică, veselă şi comunicativă. Îi place să realizeze proiecte noi, este polivalent şi capabil de asociaţii de idei multiple. În căutare de experienţe stimulatoare, tinde să consume fără moderaţie, devenind lacom. Are aptitudini pentru sinteză, creativitate, planificare, dar evită sarcinile laborioase şi repetitive.
Este important să înveţe să rămână în sarcini, chiar dacă este neplăcut, pentru a câştiga în profunzime, pentru a-şi dezvolta rigoarea, tenacitatea şi implicarea.

TIPUL 8
• Excelenţa lor: puterea şi curajul.
Este o persoană cu o energie deosebită. Priveşte viaţa ca pe un raport de forţe şi sunt dispuşi să se lupte pentru dreptate. Caută, adesea, confruntarea cu scopul de a cunoaşte poziţia celorlalţi. Ar vrea să controleze apretot ce îi înconjoară, iar îndată ce-i scapă ceva tinde să se înfurie, devenind excesiv. Se consideră un justiţiar, fiind pregătit să-şi apere apropiaţii. Pe de altă parte, căutând puterea este dispus să se folosească de punctele slabe ale celorlalţi pentru a ajunge la ea.
Este important să înveţe să-şi admită vulnerabilitatea, să conştientizeze că îi pot răni şi intimida cu excesele lor comportamentale şi, de asemenea, că exista şi alte căi în afară de forţă.

TIPUL 9
• Excelenţa lor: capacitatea de susţinere şi acceptare.
Sunt persoane conciliante, creând în jurul lor o atmosferă de calm. Au o bună capacitate de a se pune în locul altor persoane, până la punctul la care uită de sine însuşi; tind să evite orice dezacord până la inerţie şi lene. Este înclinat să recunoască valabilitatea tuturor punctelor de vedere. De asemenea, îi este greu să facă diferenţa între ce este important şi ce nu. Astfel, a face o alegere devine un lucru foarte dificil. Pentru a evita o asemenea situaţie, se refugiază în rutină şi se opune, atunci când nu doreşte un lucru, printr-o imensă forţă de inerţie.
Este important să înveţe să devină conştienţi de punctul lor de vedere, să se descopere pe sine, să înveţe să-şi asume riscuri.

Formarea cuprinde două module:

Modulul A – Fundamente

1. Prezentarea generală a sistemului
    a. Noțiuni generale
    b. Prezentarea tipurilor de personalitate
2. Chestionar de auoevaluare
3. Prezentarea vizuală a tipurilor
    a. Percepții din copilări
    b. Mecanisme de apărare
    c. Comportamente repetitive
    d. Obiceiuri
4. Eneagrama satirică
5. Teoria centrilor
6. Teoria subtipurilor
7. Asemănări/deosebiri între tipuri
8. Personalitatea celor nouă tipuri în douăzeci de caracteristici
9. Pasiuni, caractere, dificultăți
10. Motivarea celor nouă tipuri de personalitate
11. Cele nouă strategii de persuasiune
12. Sinteza pentru fiecare tip

Modulul B – Aplicații

Plecând de la cele trei cadre ale existenței (social, cuplu, personal), MODULUL DE APLICAȚII își dezvoltă conținutul în funcție de nevoile și exigențele acestora.

Eneagrama în organizație
Avantajele aplicării Eneagramei la locul de muncă sânt multiple. Ne permite o abordare conștientă și flexibilă în cele mai importante aspecte ale relațiilor umane din mediul organizațional:

• Stil de comunicare. Fiecare individ are propriile sale lentile prin care percepe lumea. Putem observa în postură, gesturi, ton ș.a.m.d.
Exemplu: Tipul 2 se orientează către ceilalți, în timp ce Tipul 5 rămâne retras, impasibil.
• Motivare. Tindem să utilizăm o abordare motivațională care, de regulă, ni se potrivește nouă. Totuși, angajații nu pot fi motivați în același fel. Exemplu: Tipul 1 se simte motivat de aprecierile privind calitatea muncii sale în timp ce Tipul 2 are nevoie să fie apreciat ca persoană (”ești important pentru mine”).
• Managementul timpului. Timpul este un factor important în luarea unei decizii. Totuși, fiecare tip își dimensionează timpul în felul său. Exemplu: în fața unei urgențe Tipul 6 se va gândi la riscurile care pot să apară, în timp ce Tipul 2 va evalua impactul emoțional asupra colegilor.
• Negocierea. În multe situații succesul depinde de aptitudinea de a negocia. Fiecare tip de personalitate va structura negocierea în funcție de propriile percepții.
Exemplu: Un Tip 4 va fi probabil un negociator dramatic, emoțional, în timp ce Tipul 9 vede meritele fiecărei părți, tinzând către consens.
• Formare. Ideea de învățare în funcție de tip ne poate conduce către maximizarea beneficiilor. Astfel, este important să avem în vedere felul în care persoane diferite sortează informația, care sânt dificultățile pe care le întâmpină atunci când învață noi abilități și cum le depășesc. Exemplu: Tipul 1 va solicita proceduri privind felul în care se realizează acel lucru, pas cu pas, în timp ce Tipul 3 va fi punctul să clacheze dacă este criticat, chiar dacă ascunde bine acest fapt la prima vedere.
• Delegarea. A lucra singur implică o serie de limite legate de timp, energie și cunoștințe. Delegarea ne permite să ne degajăm de sarcinile curente și să devenim mai disponibile. Dar delegarea este tratată în manieră foarte specifică de către fiecare dintre noi.
Exemplu: Un Tip 1 va delega pentru a dezvolta la colaboratorii săi simțul responsabilității, în timp ce unui Tip 5 delegarea îi va permite să privească evenimentele cu mai multă detașare și să acumuleze mai multe informații.
• Recrutarea personalului. Alegerea unei persoane cu un profil adecvat sarcinilor postului este esențială. Eneagrama ne permite să cunoaștem ce poate să aducă o persoană în echipă sau organizație în funcție de profilul ei.
Exemplu: Tipul 1 știe să lucreze cu multă conștiinciozitate, îi plac obiectivele explicite și responsabilitățile clar stabilite. Îi place să fie recompensat și are nevoie de o ierarhie. Tipul 4 excelează într-o activitate care cere creativitate și originalitate, caută de asemenea activități care să-i ofere emoții intense.

Cuplu
Culplul poate fi un loc de emoții puternice, de satisfacții și plăcere, dar și de evoluție, suferință și maturizare.
Pentru construirea unei relații nu putem vorbi despre tipuri potrivite și tipuri nepotrivite. Maturitatea psihologică și afectivă sunt cele care contează în primul rând. Totuși, dincolo de aceste aspecte esențiale se dezvoltă o dinamică relaționare specifică, o dinamică pe care o vom structura plecând de la trei întrebări:
• Ce îi atrage pe unul la celălalt (valori, asemănări, complementarități)
• Ce îi poat eîndepărta la un moment dat (conflict, criză, posibilă separare)
• Ce îi poate reapropia (reconciliere, armonizare, maturizare psihologică)
Pentru ca partenerii unui cuplu să se poată înțelege cu adevărat, este important să lucreze simultan și fiecare în parte pentru a rezolva o problemă.
• Unul se străduiește să își schimbe obiceiurile în timp ce celălalt face un efort să le accepte.
Având în vedere existența celor nouă tipuri, putem vorbi în termeni matematici de 45 de combinații posibile, 45 de dinamici relaționale (1+1, 1+2,…, 2+2, 2+3, ș.a.m.d).

Dezvoltare personală/spiritualitate
Ființa umană este, prin excelență, creativă. Are o profundă nevoie de evoluție și de sens. De multe ori ne simțim blocați în acest proces. Această secțiune își propune să ofere un cadru, dar și instrumente adecvate pentru a debloca și susține procesele înnoitoare.
• Exerciții pentru a ne conștientiza corpul, emoțiile și gândurile.
• Autoobservarea: baza gestiunii personalității (aptitudine esențială pentru controlul atenției, energiei și comportamentului.
• Dezvoltarea centrilor inteligenței: spirit, inimă, corp (reflexivă, emoțională, corporală).
• Echilibrarea celor trei comportamente fundamentale: autoconservare, social, intim.

ACEASTĂ FORMARE ESTE DESTINATĂ:

1. Managerilor și în general persoanelor din organizații care doresc să-și îmbunătățească stilul de management și să-și dezvolte eficiența personală în sarcinile cotidiene.

2. Tuturor acelora care consideră că merită să investească în viața de cuplu și viața de familie în sens mai larg.

3. Acelora care simt o nevoie profundă de înnoire interioară și care doresc să-și contruiască un nou capitol de viață.

4. Persoanelor care trebuie să anime, să motiveze, să instruiască oameni, în vederea atingerii obiectivelor profesionale, formative și personale: coaching, consiliere, formare, leadership.

DESFĂȘURAREA FORMĂRII

• Modulul A – 30 ore;
• Modulul B – 30 ore;
• Certificare:
a. Evaluarea teoretică: 45 minute pentru a răspunde în scris unor întrebări privind cunoștințele despre Eneagramă;
b. Expunere: o temă la alegere privind Eneagrama: studiu de caz, aplicație practică, analogii între Eneagramă și alte metode, etc.
• Atestarea calității de practician – Eneagramă.