Îmbrăţişarea, o terapie a vieţii cotidiene  (7)

Practica bondingului

Luând în considerare cele trei nivele de intervenţie:

  • cognitiv-atitudinal
  • emoţional
  • comportamental

şi relaţia dintre nevoile biologice – emoţii – patologie, practica bondingului a dezvoltat patru secvenţe (cadre) care compun un ansamblu coerent şi unitar, cu o desfăşurare dinamică, urmând cicluri în spirală.

  1. La început, o prezentare a bondingului, a cadrului teoretic şi procedural
  2. Travaliu prin practica bonding (grupurile emoţionale)
  3. Reprogramarea atitudinală (grupurile atitudinale)
  4. Confruntarea comportamentului (grupurile de confruntare)

Deşi este utilizată şi terapia duală (pentru aprofundare, ajustare şi abordarea unor aspecte mai particulare), terapia prin bonding este prin excelenţă o terapie de grup. Două noţiuni centrale comune tuturor cadrelor de travaliu, sunt acelea de strigăt şi cathrarsis.

Introducere – prezentarea cadrului teoretic şi procedural

Participanţii sunt informaţi în legătură cu logica emoţiilor şi nevoia de bonding. Scopul procesului este descărcarea şi reducerea emoţiilor. O recomandare expresă pentru participanţi este aceea de a se centra pe trăiri, nu pe fapte, poveşti sau intelectulizări.

Nevoia de bonding şi eliberarea cathartică a emoţiilor profunde

Bondingul este o practică terapeutică ce corespunde cu nevoia fundamentală de contact a fiinţei umane. Se exprimă printr-o atitudine fizică apropiată şi emoţional deschisă.

Pentru Daniel Casriel, nevoia de intimitate fizică şi emoţională, este la fel de importantă ca şi celelalte nevoi de bază. În esenţă, mesajul său era acesta: Exprimându-se ca îmbrăţişare şi susţinere, bondingul este o sursă de totală plăcere a trupului, care rămâne chiar şi atunci când oamenii înaintează în vârstă. Este o apropiere care hrăneşte atât trupul cât şi nevoia de a te simţi în siguranţă în lume, de a simţi că poţi avea încredere în celălalt, la bine şi la rău. Bondingul conferă un sentiment de confort, de apropiere, căldură, siguranţă, mulţumire şi sprijin, trăiri de care avem atât de mare nevoie, indiferent că le cunoaştem sau nu. Esenţa bondingului constă în acceptarea faptului că cealaltă persoană este acolo emoţional, cu tine şi pentru tine, deschisă cu corpul, inima şi mintea. Bondingul înseamnă să fii deschis confidenţelor, să nu reprimi sau să negi gânduri sau sentimente, să îţi accepţi partenerul şi să preţuieşti nevoia ta şi a lui de intimitate. Un bonding profund îţi permite să abandonezi apărările, să fii în confort cu vulnerabilitatea ta, ştiind că eşti acceptat şi iubit pentru ceea ce eşti tu cu adevărat şi că nu trebuie să fii perfect.

Deşi cercetările au demostrat limpede nevoia de bonding, până la a fi recunoscută oficial de forumurile academice, în cultura occidentală persista încă o puternică inhibiţie datorată unor interpretari eronate ale semnificaţiei bondingului. Absenţa bondingului este responsabilă în mare măsură de o serie de tulburări severe, printre care amintim:

  • Repliere, autism la bebeluşi
  • Tulburări caracteriale (delincvenţă, violenţă) la copii şi adolescenţi
  • Depresii, adicţii, tulburări relaţionale la adulţi

Metodologia bondingului (bondingul – un exerciţiu de proximitate)

Participanţii sunt reuniţi într-o sală în care în loc de scaune sunt folosite saltele, astfel încât să fie posibil un exerciţiu la sol.

Secvenţa travaliului prin practica bonding, are patru etape:

  1. Contactarea nivelului emoţional: persoanele se aşează în cerc, ţinându-se de mână, apoi de câteva ori vor ridica mâinile sus, însoţind acest gest de expresie vocală (strigând cât mai tare posibil)
  2. Doi câte doi, la nivelul saltelelor, participanţii vor exersa o îmbrăţişare prelungită, care poate dura între o jumătate de oră şi o oră. Pentru cei care sunt deja familiarizaţi şi disponibili, se poate lucra în formula standard: persoanele vor fi aşezate una peste alta, astfel încât tensiunile mai ferme ale corpului să cedeze în favoarea exprimării emoţionale. În acest caz, persoana din poziţia inferioară va fi cea care va lucra, iar cealaltă va acompania
  3. În această etapă, se realizează inversarea rolurilor
  4. a) Reîntoarcerea în grup pentru a împărtăşi trăirea în cazul celor care doresc
  5. b) Persoanele care au avut dificultăţi – frică, blocaje – se pot retrage într-un loc mai liniştit, împreuna cu un terapeut (sau cu un participant cu experienţă) pentru a analiza ce se întâmplă. Astfel, persoana este ajutată să-şi identifice nevoile şi să găsească piste de a lucra cu una dintre atitudinile sănătoase.

Acest cadru de lucru declanşează emoţii intense. Satisfacerea nevoii de intimitate şi dragoste, dar şi conştientizarea deficitelor în care persoana a trăit până atunci, aduc la suprafaţă suferinţe profunde, furie faţă de cei care n-au ştiut să ne satisfacă aceste nevoi, dar şi teama de a nu pierde ceea ce tocmai am găsit. Alte persoane pot experimenta: bucuria, plenitudinea, plăcerea.

Catharsisul

Eliberarea cathartica a emoţiilor profunde conduce la un sentiment de uşurare, la schimbări în planul sentimentelor, care constituie fundamentul modificărilor cognitive (atitudinale) şi comportamentale ulterioare.

Strigătul, un instrument

Toate aceste emoţii profunde au nevoie de o formă de expresie. Strigătul, un instrument terapeutic, asa cum îl consideră Daniel Casriel, funcţionează asemenea unui decapsulator, înlesnind accesul la emoţiile refulate şi permiţând exprimarea lor cea mai intensă şi mai sinceră. În strigăt se va simţi dacă un individ îşi exprimă cu adevărat emoţiile.

Reprogramarea atitudinală

Este o secvenţă de procesare cognitivă care are drept scop să exploreze şi să schimbe modele de gândire vechi şi să întărească atitudini mai sănătoase. Prin integrarea muncii emoţionale cu cea cognitivă, procesul de schimbare este mai rapid, mai intens şi mai eficient. În esenţă terapeutul are în vedere atitudini care au fost dezvăluite în timpul travaliului emoţional şi sugerează mesaje de corectare cu care să se lucreze individual. În acest proces este vizată în primul rând memoria emoţională, care este diferită de memoria intelectuală. Memoria emoţională reprezintă o puternică forţă motivaţională.

  • Derularea travaliului

Noile atitudini sunt exprimate în faţa celorlalţi membri ai grupului cu o intensitate crescândă, persoana identificându-se din ce în ce mai mult cu ele, prin intermediul strigătului. Astfel memoria emoţională este conectată cu resurse noi, subiectul devenind mai conştient de puterea sa, de posibilitatea de a opta integrând etapă cu etapă atitudini mai sănătoase.

  • Grupul

Are un rol foarte important în procesul de reprogamare atitudinală creând o atmosferă suportivă şi oferind un sentiment de legătură, grupul devenind astfel un loc sigur pentru exprimarea emoţiilor celor mai intense. De asemenea are rolul de a oglindi schimbările constructive obţinute de fiecare persoană, oferind feeback-uri oneste. De asemenea, are o funcţie importantă în ceea ce priveşte dezvoltarea abilităţilor de relaţionare, antrenate în cadrul interacţiunilor din grup. Printre modalităţile concrete de lucru sunt utilizate: jocurile de rol şi experimentările. Cel interesat observă ce simte de fiecare dată, într-o anumită situaţie, în felul acesta, barierele emoţionale şi mentale apărând clar în lumină.

Cele 10 atitudini sănătoase după Daniel Casriel

Atitudinea este gândire impregnată de emoție. Este o decizie de viață care ne afectează comportamentul.

  1. Eu exist. “Eu exist” este diferit de ”eu supraviețuiesc”. ”Eu exist” semnifică: locul meu e aici, îmi ocup locul, aduc o contribuție de valoare lumii, lumea devine un loc mai bun pentru a trăi fiindcă eu exist în ea.
  2. Eu am nevoie. Este fundamentul terapiei. Dacă nu accept că eu am nevoi, nu mă accept pe mine însumi. Nevoia este o plăcere, nu o povară. Împărtășirea propriilor nevoi este cel mai frumos cadou pe care îl poți oferi celuilalt. Dacă nu ne acceptăm propriile nevoi, începem să avem probleme.
  3. Am dreptul. Am dreptul să fiu eu însumi, să am aceste atitudini, să fiu sănătos, fără să cer permisiunea cuiva.
  4. Eu simt. Am dreptul să am emoții și să le exprim. Ele nu îl rănesc nici pe celălalt și nici pe mine. Dacă le împărtășesc, e un noroc pentru voi, eu nu simt nevoia să le ascund sau să le țin în mine.
  5. Eu sunt eu. E ok sa fiu cine sunt, să-mi urmez propriul drum și să nu fac ceea ce vor părinții mei. E ok să fii diferit și e ok să fii la fel ca ceilalți.
  6. Eu sunt demn de a fi iubit. Eu sunt o persoană care poate fi iubită așa cum este și am dreptul să fiu iubită. Nu am nevoie să mă schimb sau să fac diverse lucruri pentru a fi iubit. Dacă voi nu mă iubiți, îmi vorbiți despre gusturile voastre și nu despre mine. Nu este nevoie să mă iubească toată lumea. Eu sunt cea mai bună înghețată de ciocolată din lume. Vin la voi și vă spun ”mâncați-mă” și voi îmi spuneți: ”îmi pare rău, dar mie îmi place doar înghețata de vanilie”. Îmi spuneți de fapt ceva despre voi, iar acest lucru nu mă împiedică să fiu cea mai bună înghețată de ciocolată din lume.
  7. Sunt destul de bun. Accept că sunt ok, chiar dacă nu sunt perfect. Nu am nevoie să fac comparații.
  8. Sunt puternic. Nu sunt nici neajutorat și nici fără speranță. Știu să mă ocup de propriile mele nevoi și sentimente, să obțin ceea ce îmi trebuie și să mă protejez.
  9. Eu sunt responsabil pentru mine, nu voi. Acest lucru semnifică faptul că eu răspund de mine și nu voi. Nevoile mele sunt responsabilitatea mea și nu voi aștepta ca voi să îmi citiți în minte ceea ce doresc și să faceți pentru mine ceea ce eu nu v-am cerut. Eu sunt responsabil în fața altora, dar nu sunt responsabil pentru alții. Este ok să ai chef să primești fără să ceri, dar nu este ok să fii trist dacă nu primești devreme ce nu ai cerut.
  10. Eu mai întâi. Acest lucru vrea să spună că eu fac ceea ce fac pentru mine, nu pentru voi, nici împotriva voastră și îmi este indiferent dacă sunteți de acord sau nu. 

Confruntarea comportamentului

Modalitatea de lucru în această secvenţă este exprimarea sinceră a gândurilor şi sentimenelor pe care le avem faţă de o anumită persoană prezentă sau nu. Scopul confruntării este acela de a mări intimitatea, respectiv de a diminua comportamentele relaţionale dezadaptative.

Grupul de confruntare

  1. Să scoţi afară sentimentul care te ţine departe emoţional de o persoană
  2. Să spui despre ce sentiment este vorba
  3. Să spui ce doreşti, ce aştepţi de la cealaltă persoană spre care te îndrepţi. Acest punct este elementul care opreşte grupul de confruntare să devină o arenă de luptă.

Beneficiul confruntării este îndreptat în primul rând către confruntator şi nu către confruntat. De la fiecare persoană se aşteaptă să se confrunte onest şi deschis cu sentimenele sale, modalitatea cea mai onestă de exprimare fiind strigătul. De altfel, strigătul este un instrument comun pentru cele trei secvenţe practice ale experienţei: bonding, reprogramarea atitudinilor, grupul de confruntare. Un lucru pe care participanţii îl pot observă frecvent: comportamentul pe care A îl obiectează lui B este chiar ceea ce A face. Şi acest lucru devine evident pentru A în timp ce procesul continuă.

Un beneficiu major pe care îl obţin cei ce participă la grupurile de confruntare este descoperirea conform căreia sinceritatea la nivelul emoţiilor şi sentimentelor nu omoară pe nimeni, dimpotrivă, frecvent cei care se confruntă sfârşesc prin a se îmbrăţişa. Şi din această perspectivă, terapia prin bonding poate fi o terapie excelentă pentru cuplurile cu probleme, care vin să îşi rezolve dificultăţile în grup. Ei înţeleg că indiferent cât de neonorabile sunt sentimentele lor, o exprimare sinceră este preferabilă unei acoperiri.

Seminarul “Procesul Înnoirii Minții”, București, 1 şi 8 iunie

Seminarul “Comunicare şi dezvoltare personală”, București, din 14 ianuarie

Ateliere de dezvoltare personală

Coaching individual

Cărţile pot fi comandate la tel. 0722.716.075 (apel sau mesaj)

Ganduri pentru innoirea vietii - poza

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *